OD NAIVE DO RENESANSE

26.05. 2016. U blizini Novog Sada, na salašu 137, održana je konferencija i proslava povodom deset godina od osnivanja Akademije ženskog preduzetništva.

Imala sam sreće da pre dve godine upoznam Janu Zabunov, direktorku Akademije, koja me je upoznala sa radom i u par navrata sam bila njihov gost -predavač,  zajedno sa još mnogo uspešnih žena iz oblasti biznisa, edukacije, kreativnih industrija i sl.

Ove godine zajedno sa još nekoliko fantastičnih, obrazovanih i preduzimljivih žena sam se priključila njihovoj organizaciji. Janina želja je bila da se se rad Akademije proširi, a baš u tom proširenom sastavu ova konferencija je bila prva stvar koja je organizovana.

image
Sanja, Jelena, Dina i ja (u smeru kazaljke na satu) imale smo svoja predavanja na konferenciji

Akademiji su se kao Juniorke pridružile i njih četiri veličanstvene(tako volim da ih zovem)  :

-Dina Đilas koja je kreirala, vodi i brine o  dva mala raja za svu našu decu, a  raj nije lako napraviti. Potrebna je upornost, istrajnost, kreativnost, posvećenost i znanje. Vrtić Zemlja Čuda  http://zemljacuda.com/  i privatna osnovna škola Tvrđava http://www.tvrdjava.edu.rs/ su mesta  gde borave srećna deca, koja ne žele u 16:30 da idu kući, pa baba i deda piju bozu u bifeu na jednom telepskom ćošku( zajedno sa drugim roditeljima i babama i dedama sa kojima vremenom počinju i da se druže).

-Tamara Injac  vodi veoma uspešno svoju privatnu firmu,  a zajedno sa svojom sestrom Dinom pokrenula je i gore pomenutu privatnu osnovnu školu Tvrđava, http://www.tvrdjava.edu.rs/ .Dok se Tvrđava nije otvorila, Tamara je bila jedna od roditelja u razredu moje ćerke. Njena vešta i prodorna komunikacija svima nam je olakšavala trenutke na roditeljskim sastancima, a bistri komentari pokretali su mi često misli u drugom pravcu i doprineli da neke stvari jasnije vidim.

-Sanja Perković Goga je psihološkinja i psihoterapeut koja se bavi mentalnim zdravljem preduzetnika. Ona je osmislila, pokrenula i vodi  web sajt  www.preduzetnica.rs kao i facebook stranu Psihoterapija- Novi  Sad, https://www.facebook.com/PsihoterapijaNS/?fref=ts . Sanja će uspeti da reši ono što mnogi ne umeju! Sanja pravi razliku u rezultatu. Divan osmeh, svež i otvoren pristup poslu i životu su njene divne osobine. Kad je čujem kako razmišlja, ja se ohrabrim i dobijem krila.

-Jelena Veselinov je moja prijateljica još od rane mladosti. Sada radi kao upravnica pravnih poslova Matice srpske, po obrazovanju je pravnica, što je neotuđivi deo nje. Elokventna i pametna žena sa mnogo talenata, a izdvojila bih komunikaciju u najširem smislu te reči. Ona ostavlja utisak koji ne bledi i sve što radi je na visokom nivou. Interesuju je samo te prave visine, gde zaista i pripada. Jedan deo njene kreativnosti se krije i iza web sajta http://www.helenetolbert.com/

Jana Zabunov je direktorka Akademije. Nju poznajem kratko, ali me od početka oduševljava energijom koju ima. Posvećena je,  vredna, puna pametnih ideja koje mirišu na uspeh. Od kada sam je poznala zaista osećam veoma snažnu podršku vezano za sve što radim. Ljubav je (a šta drugo) doseliti se iz Slovačke u Srbiju. Upornost je naučiti srpski jezik, a pokrenuti društveno angažovanu delatnost koja lokalnu i širu zajednicu čini boljim mestom za život je nešto pre svega izuzetno i za poštovanje.Nadam se da ćemo još mnogo puta ići kod nje u Bački Petrovac, da se opustimo, jedemo kolače i pričamo ženske (ne)poslovne priče. http://www.ewa.org.rs/o-nama/tim/id/33

juniorke
Juniorke s leva na desno: Tamara, ja , Jana, Dina, Jelena i Sanja

Bila je čast i zadovoljstvo biti u društvu toliko uspešnih žena koje su primer i inspiracija svojim radom, ali i karakterom, ljubaznišću i društvenom angažovanošću.

moja slika
Šta ću ja videti kroz tuđe napčare?

 

Ovo je bilo moje predavanje :

OD NAIVE DO RENESANSE

Bio jednom jedan čovek kojem se naglo pogoršao vid te se setio  da je njegov dobar prijatelj  optičar i otišao je kod njega na pregled. Prijatelj ga je pregledao i rekao :

-Da to je to.

-Vid je  loš, potrebne su ti naočare pa evo probaj ove moje, jako su dobre …To su najbolje naočare koje sam ikada imao!

I dok naš lik iz priče isprobava naočare da se ja vama predstavim.

Moje ime je Tamara Gerić, po zanimanju sam dipl.inženjer tehnologije, osnivač i vlasnik ESTAR cosemtics , firme za proizvodnju kozmetičkih proizvoda.

Danas ću vam pričati o tome kako put jednog preduzetnika liči na put umetnika i kako i na koji način sam od naive stigla do renesanse.

ESTAR cosmetics nastao je 2002. godine, samo par meseci nakon što sam završila studije na Tehnološkom fakultetu u Novom Sadu.

Prvo je nastao u mojoj naivnoj glavi i bio je najlepša i najpoželjnija firma  u kojoj bilo ko može da radi ili je radio( ikada).

Zvanično je otvorena 2003.godine. Divni ljudi, okupljeni oko vredne ideje rade predano i kreativno na ulepšavanju sveta oko nas.

To ulepšavanje sveta oko nas i dalje jeste naša misija,  ali se zato sve ostalo promenilo.

ZAŠTO NAIVA I ŠTA JE TU DOBRO?

Kako bi pojasnila ukratko  period naive kojI je obeležio početak mog puta kao preduzetnice ispričaću vam jedan dogadjaj iz prvih meseci rada.

Na fakultetu smo učili, ja sam čak i odgovarala na ispitu, o tome kako se postavlja neka proizvodnja. Šta treba da nabavite, koliko to košta, fiksni troškovi, obrtni troškovi, koliko vremena je potrebno za sve to. A postoji i grafički prikaz.  Taj grafik je jedna kriva linija koja počinje duboko ispod nule u minusu i sporo se penje prema gore…

Ali nakon 5 godina svi izlaze iz minusa, počinju da zaradjuju i kreće  uspon, ostvarenje zacrtanog cilja čak i više od toga.

 

naslovna za gelove
Estar shower gelovi i kako su nekad izgledali

Tako sam i ja i sve radila, onako kako rade dobri djaci . Sve baš onako kako je pisalo u udžbeniku.

A pamtim i dan kada smo završili prve gelove za tuširanje, zapakovali ih, stavili etikete.  Ja sam bila neizmerno srećna i ponosna kako na sebe tako i na ceo mali tim koji je u tome učestvovao.

Brzo je usledilo pitanje, kao grom iz vedrog neba :

– I dobro šta ćemo sad sa tim?

Ta naiva je toliko bila lepa da se nije lako predavala.

-Kako šta ćemo ? pitala sam .

Pa evo šta ćemo :

Sada će to lepo neko da kupi  pa ćemo mi onda zaraditi novac  pa ćemo od tog novca opet napraviti nove količine, a razliku ćemo uložiti da napravimo još jedan proizvod .

I za dve  godine imamo čitavu paletu krema  i kupujemo novu mašinu…

Ono što nas niko ne nauči je baš ono o čemu su u medjuvremenu napisani tomovi.

Postoje stvari koje vas niko neće naučiti i koje morate naučiti sami. Veliki deo kroz iskustvo, a možda ne bi bilo loše i neki deo kroz usavrašvanje i prethodnu praksu  da skratite vreme do preduzetničkog uspeha. Uspeh je neophodno pravilno definisati, ali i dostići ga u relativno prihvatljivom vremenu zbog opasnosti koje vrebaju (gubitak novca, gubitak interesovanja, gubitak poslovne orijentacije…)

Sada se verovatno pitate čemu uopšte ta naiva kada  možemo odmah sve da predvidimo i da krenemo pametnije i odgovornije?

Dobra stvar u naivi je polet i elan koje ona obezbeđuje. Samo će naiva bez suzdržavanja i straha podržati preduzetnički san. Ako odmah krenemo u analizu  postoji velika šansa da san prilagodimo stvarnosti i završimo jednog dana u poslu i preduzetništvu koje nam se baš i ne dopada. Postoji čak i mogućnost da se obeshrabrimo i od svega naprosto odustanemo, a da nismo ni krenuli.

Tako da na samom početku MAŠTAJTE I SANJANJTE O SVOM POSLU  I TO NAIVNO

Analizu svakako ne možete izbeći i njom ćete se baviti ubrzo.

Ta surova realnost i zašto je ona dobra?

Posle naivnog perioda često dolazi blago razočarenje.Ne bude sve kako smo mislili da će biti, ne ide glatko, brojne su prepreke i to  zaista objektivne prepreke.  Pojavljuju se momenti koje ne zavise od nas i koje koliko god se trudili ne možemo promeniti.

Konkretno mi smo se u ESTRU zaista mučili da pronađemo kanal prodaje koji nam odgovara. Kako je ko nudio prodaju (marketi, apoteke, saloni..) mi smo pristajali. Kako nam je ko davao neki savet i ideju šta bi i kako bi mi mogli, uglavnom smo pristajali. Vreme je teklo , sporo smo napredovali i u jednom momentu postalo je jasno da je ona priča o 5 godina zaista nerealna.

image
renesansa je donela nove proizvode

Grafik je završio u kanti, a ja na raskrsnici.

Duboko verujem da je svaki preduzetnik u nekom trenutku bio na istom mestu.

Kuda ići? Da li uopšte nastavljati? Šta promeniti?  Gde svo vreme grešim?

Surova realnost je mene kao preduzetnicu naterala da počnem da slušam svoju intuiciju. Intuicija je svo vreme slala signale , ali je ja nisam naročito slušala. Bojala sam se. Bila sam nesigurna i mislila sam da drugi znaju bolje nego ja šta je za mene i moj posao dobro.

Na raskrsnici sam uspela i da pronađem ono što za mene zaista jesu preduzetničke vrednosti. Ima ih mnogo, a ja bih istakla za mene najkorisniju : FLEKSIBILNOST.

DAKLE ono sa čim sam krenula više ne važi, da vidimo kako je sad. Gde sam ja tu? Šta treba da uradim da se prilagodim? Kako vrednosti mog poslovanja da prilagodim?

Zaključili smo da prodaja po supermarketima za nas nije isplativa. Da kupci ne mogu na takav način danupoznaju naš rad i da će nas sve to zajedno koštati i materijano i nematerijalno.

Shvatila sam da želim ličan kontakt sa kupcem, želim da razgovaram i da izgradim poverenje, a po svaku cenu da izbegnem uobičajene, uglavnom bezlične, a ponekad i uvredljive načine prodaje kozmetike. Poverenje i poštovanje kupca su najvažniji!

I tako je jedna duža i obimnija analiza, usavršavanje (seminari, sajmovi, webinari, konsultacije sa stručnjacima), promišljanje, prilagodjavanje vremenu uz uvažavanje ESTAR vrednosti  dovela do onoga što zovem:

RENESANSA

Koliko god da zaista postoje pravila, algoritmi, načini, trendovi , znate ono 7 NAVIKA USPEŠNIH LJUDI, preduzetništvo u konkretnom slučaju nosi i neku ličnu emociju i lični pečat (za mene).

Prvo sam raskrinkala mit o tome da ću i ja kao  ON uspeti  tako što  počnem  u garaži pa se jednog dana pojavi dobri duh iz boce i ja  postanem STIV JOBS.

Dobrog duha moram sama da pozovem i da mu kažem zašto ga zovem.

Ono što je meni važno možda nekom drugom nije, a to je da moj posao mora da nosi poruku i to precizno onu koju ja želim da pošaljem.

Moj san, moj trud, moji dragi ljudi koji su mi pomagali i još uvek, koji rade za mene, oni koji me podržavaju , moji kupci . Moj dobri duh su ljudi, oni su  najvredniji i najvažniji resurs.

Zaista više ne verujem u priče da je neko uspeo SAM.

Znam ko sam i gde sam. Znam šta mi sve treba.Odlučila sam da ne odustanem i da idem dalje naoružana sa svim tim iskustvom i novim saznanjima.

Konkretno , odlučila sam se za interent prodaju i svoju malu laboratoriju u Novom Sadu gde će žene moći da dođu i obave ličnu kupovinu, gde će dobiti savet, tester i odgovore na pitanje. On- line savetovanje rešavamo e mail-om.

Još uvek sam u renesansi i još uvek se prilagođavam odnosno ESTAR je fleksibilan. Postoje i dalje problemi ali oni više nisu takvi da parališu  već su samo izazovi koje rešavamo.

image
inovacije su svakodnevnica u Estru

Ko zna šta nosi budućnost  i to u ovom trenutku nije ni važno.

Oni gelovi zapakovani 2003. godine stoje i dalje u starom magacinu u nekim kutijama. Ponekad volim da ih pomirišem. Podsećaju me  na one lepe naivne dane i koliko je važno da su baš takvi postojali da bih i ja kao preduzetnica postojala danas.

Što se tiče naše priče sa početka i čoveka koji ne vidi dobro, e on je tako isprobavao najbolje i najkvalitetnije  naočare svog prijatelja  i bolela ga je glava. Sve što je video kroz njih bilo je zamagljeno i iskrivljeno. Potom se zahvalio svom prijatelju i rekao mu :

-Znaš možda su ove naočare za tebe najbolje, ali meni nikako ne odgovaraju!

-Svašta!  rekao je optičar

A dok je gledao svog prijatelja kako odlazi bez naočara promrljao je za sebe:

I to mi je hvala!

 

 

Advertisements

2 thoughts on “OD NAIVE DO RENESANSE

  1. Odličan post i divan govor! Uvek volim da pročitam nešto lepo o preduzetništvu, posebno o ženskom. Nisam preduzetnik (još uvek :)) ali ih u mom okruženju ima puno, i zato mi se sviđa ovaj tekst jer se zaista fokusira na pravu istinu – potrebno je menjati se jer kroz promenu dolazi rast, i život nije u udžbeniku – stvari su u realnosti ipak malo drugačije. 🙂
    Bravo. 🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s